Historie

Het was in 1950 dat in café Boermans (aan de Europaweg) bij uitbater Joep Wiechert, het huidige SV Abdissenbosch werd opgericht. Aanwezig waren ongeveer 25 personen onder wie: Hank Hoekstra, Johan Pauly en Wim Hollemans. Clubnaam werd “de Lelie” en de eerste voorzitter werd Hank Hoekstra.

Het grootste probleem was het vinden van een geschikt speelveld. Omdat in Abdissenbosch zelf geen geschikt speelveld voorhanden was, kreeg men van boer Reinaarts een veld ter beschikking. Dit veld lag ongeveer ter hoogte van de hedendaagse boerderij van Lei Schulteis. De huurprijs was vrij redelijk, maar men moest hiervoor wel ieder jaar de heg knippen en 2 perenbomen rooien. De contributie werd vastgesteld op 50 cent per maand en de shirts werden overgenomen van een Poolse vereniging (kosten fl 7,50). Ziedaar “De Lelie”was klaar om te spelen.

Het veld had al snel de naam kikkerpoel, omdat het er ook zo uitzag. Op dit veld werd menig leuk wedstrijdje gespeeld en in 1958 werden wij kampioen en promoveerden naar de 3e klasse van de afdeling.

In 1959 kreeg men van de toenmalige eigenaar van manege “De Heihof” dhr Roex, een nieuw veld aangeboden dat ook daadwerkelijk in de kern van de wijk Abdissenbosch lag. Dit terrein was veel duurder dan de “kikkerpoel”. Er volgde dan ook menige inzamelingsactie om dit speelveld te kunnen betalen.

Dit veld werd heel toepasselijk “koeienvlaaienwei” genoemd. Omdat er door de week koeien op graasden, moest men in het weekend de koeienvlaaien spreiden en de molshopen verwijderen. Kleedlokaal en trefpunt was café Boermans, waar men de koeienmest kon afwassen en waar menig pilsje genuttigd werd.

Gezellig was het altijd wel bij “De Lelie”, maar ook sportief gezien ging het goed met de vereniging. In 1967 werden wij voor de 2e keer kampioen en promoveerden naar de 2e klasse van de afdeling. In 1968 werd de naam “De Lelie” definitief veranderd in SV Abdissenbosch.

In 1971 kreeg men de beschikking over het huidige complex aan de Europaweg-Noord. Men kon nu eindelijk spreken over een echte voetbalaccommodatie met 2 (houten) kleedlokalen en 2x2 douches. In 1974 werd met de inzet van veel leden een kantine gebouwd. In datzelfde jaar wist men door te stoten naar de eerste klasse van de afdeling.

In het seizoen 1981/1982 lukte het Abdissenbosch om kampioen te worden en te promoveren naar de 4e klasse KNVB en het jaar erna bereikte men zelfs de 3e klasse. Jammer genoeg degradeerde men 2 jaar later, namelijk in 1985 weer naar de 4e klasse.

In 1986 kreeg men de beschikking over nieuwe kleedlokalen en in 1991 werd de kantine drastisch verbouwd (m.b.v. eigen leden natuurlijk). In het seizoen 1992/1993 werd SV Abdissenbosch nogmaals kampioen in de 4e klasse. Na 1 seizoen moest men de 3e klasse echter weer verlaten. Een ander hoogtepunt was het bereiken van de halve finale van de Amstelcup in 1995. Helaas werd deze wedstrijd tegen reserves van Fortuna Sittard met 3-1 verloren.

De laatste jaren ging het sportief iets minder. Het eerste elftal degradeerde in 2004 naar de 5e klasse en vanaf 2008 speelt men in de 6e klasse. Feit is wel dat men een eventuele fusie heeft kunnen afwenden en dat de gemeente in 2009 het complex heeft overgedragen aan SV Abdissenbosch (Privatisering). We krijgen dus geen subsidies meer en dienen zelf alle onderhoudskosten te betalen.

In seizoen 2017-2018 promoveert het eerste elftal naar de 4e klasse. Het eerste elftal degradeerde In het seizoen 2018/2019 naar de 5e klasse.